Geen producten (0)

IP Camera verstuurt geen email, wat nu?

Indien je IP Camera geen email verstuurt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Op deze pagina leggen wij uit hoe je kan controleren waar de oorzaak ligt van het probleem en wat jij kan doen om dit op te lossen, lukt het dan nog niet kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice. Voor onze klanten is deze ondersteuning in principe gratis, voor niet-klanten moeten wij een kleine vergoeding rekenen op basis van NO- Cure -> No Pay. De mogelijke oorzaken zijn;

- IP Camera is qua email instellingen verkeerd geprogrammeerd

- IP Camera is qua netwerk instellingen verkeerd geprogrammeerd

- De E-mail provider heeft specifieke instellingen die u moet aanpassen

 

IP Camera qua email instelling verkeerd geprogrammeerd

Controleer of uw IP Camera juist is geconfigureerd, gebruik hiervoor de uitleg op onze pagina IP camera email instellen, de volgende fouten worden veelvuldig gemaakt

Verkeerde instelling van Hoe kan ik dit oplossen

POORTNUMMER (25, 465, 587)

De gekozen poort is bij de IP Camera  instellingen anders dan voorgescheven door uw email provider

STEL DE POORT OPNIEUW IN

Controleer aan de hand van andere email programma het poortnummer van de uitgaande email server, of vraag de juiste poort op bij je ISP

ENCRYPTIE PROTOCOL (none, SSL, TLS, STARTTLS)

De gekozen protocol instellingen (tls,starttls,none) is anders dan voorgeschrven door uw email provider

 ENCRYPTIE PROTOCOL AANPASSEN

Controleer aan de hand van andere email programma's het protocol van de uigaande email server, of vraag het juiste protocol op bij je ISP

EMAILADRES & WACHTWOORD verzender fout 

De email login gegevens (gebruiker/ wachtwoord) waarmee u contact maakt met verzend email server zijn verkeerd, of er wordt gebruik gemaakt van tweetraps authenticatie (bv hotmail maakt hier soms gebruik, door een sms te sturen als wil inloggen)

PAS HET EMAIL ADRES EN WACHTWOORD AAN

De logingegevens voor email (SMTP)  zijn vaak  anders dan voor alleen internet toegang, zorg dat u het juiste emailadres en wachtwoord gebruikt. IP Camera's  kunnen niet overweg met tweetraps authenticatie.

 NIET ALLE VELDEN ZIJN INGEVULD

Soms worden subject (titel) en message body (inhoud) niet ingevuld, het interne email progrmma kan dan soms niet verzenden.

 VUL ALLE VELDEN IN

Vul alle velden in, bijvoorbeeld bij subject "Camera waarschuwing" en bij message " Je Camera heeft een verandering gedecteerd".

IP Camera is qua netwerk instellingen verkeerd ingesteld

Om email te kunnen verzenden moet je camera netwerktechnisch goed zijn ingesteld, de volgende 3 situaties mogelijk;

- IP Camera is netwerktechnisch ingegesteld via DHCP (automatisch)

- IP Camera is netwerktechnisch handmatig ingesteld

- IP Camera is verbonden met een eigen router, de eigen router is verbonden met de router van de ISP

IP Camera is netwerktechnisch ingegesteld via DHCP (automatisch)

Storingen komen via deze methode weinig voor, omdat je router de camera instelt. Maar als de router niet goed is ingesteld door jou of door de provider dan kan het zijn dat ook de email functie van de IP camera niet goed werkt. Om dit te controleren moet je een zgn "command" scherm openen en handmatig controleren op de router de instellingen goed doorgeeft. Dit vereist wel meer kennis dan de gemiddelde gebruiker heeft. Maar hieronder een voorbeeld hoe je dit kunt doen met Windows.

Voer de volgende stappen uit

- Actie -> Ga naar "run" of gebruik de zoekfunctie via het vergrootglas ->

- Type in cmd.exe, evt gevolgd door [ENTER] het programma "opdrachtprompt; wordt nu zichtbaar

- Klik hier op, er zal een zwart (meestal) scherm openen met een zogenaamde commandpromt C:/_

- Type achter de commandprompt IPCONFIG /ALL gevolgd door [ENTER] , het onderstaande plaatje wordt zichtbaar (kan enigzins afwijken)

IPCONFIG voorbeeld

Controleer

- Het ipadres, de eerste 9 mogelijke cijfers moeten hetzelfde zijn als de eerste 9 cijfers van de gateway

- De Gateway, dit moet het IP adres van de router zijn, waar de cam op is aangesloten

- De DNS server ip adressen, dit zijn normaal gesproken de DNS servers van je ISP, deze moeten bereikbaar zijn voor de camera

Volgende Stap

- Ga terug naar het scherm met de commandprompt

- Type in CLS, Scherm wordt leeg

- Type in PING gevolgd spatie en het adres van één van de DNS servers, u moet een zgn reply krijgen met een waarde in milliseconden

- Dan Type PING gevolgd spatie en de naam van uw email server, zoals opgegeven bij de email instellingen bv smtp.gmail.com u moet een zgn reply krijgen met een waarde in milliseconden

Werkt alles dan kunt er vanuit gaan dat de IP camera via DHCP juist is geconfigureerd.

 

IP Camera is netwerktechnisch handmatig (verkeerd)  ingesteld.

Als u de IP camera qua netwerkinstellingen zelf heeft ingesteld kan er veel fout gaan. Omdat wij er vanuit gaan dat dit alleen gedaan wordt door personen met voldoende netwerkkennis volstaan wij hier met een aantal hints en mogelijke controles.

- IP Adres, zit het ip adres van de camera in hetzelfde netwerksegment als de router. Normaal gesproken zijn de eerste 9 cijfers van het ipadres exact hetzelfde als van het ip adres van de router. Is dit niet het geval dan moet u het ipadres aanpassen of het subnetmasker vergroten

Voorbeeld, is het ip adres van uw router 192.168.178.1, dan moet uw camera een adres krijgen in een range tussen 192.168.178.2 en 192.168.178.254 

- Is het door u gekozen IP adres niet in gebruik door een ander apparaat, door een zogenaamd IP conflict kunnen veel storingen voorkomen. Elk IP adres mag maar een keer gebruikt worden in een lokaal netwerk. Gebruik de netwerk ip adres tabel van uw router om dit te controleren.

- Is het subnetmasker goed ingevuld, gebruikelijk is 255.255.255.0

- Is het IP adres van de gateway gelijk aan het ip adres van uw router

- Zijn de DNS servers goed ingesteld, en bereikbaar voor de camera, dit is eenvoudig te testen via het PING commando , in het "Opdrachtpromt" scherm 

IP Camera is verbonden met een eigen router, de eigen router is verbonden met de router van de ISP

Dit is een complexe situatie, het vereist veel netwerkkenis om dit goed (handmatig) in te stellen, we zien dit dan ook veelvuldig  fout gaan. Is dit uw situatie vraag dan hulp aan iemand met gedegen netwerkkennis en geen "hobbyist", zelfs "IT'ers" weten vaak niet wat ze doen. Wij kunnen u met deze beperkte hulp informatie niet uitleggen wat u allemaal kunt of moet controleren.

Wat u wel kunt doen is uw PC, TABLET of SMARTPHONE en de IP Camera allemaal verbinden met de HOOFDROUTER, controleer daarna opnieuw de werking van de IP CAMERA en de email functie. Werkt het nu wel dan kunt u er zeker van zijn dat er een fout zit in uw netwerk. Loop in voorkomend geval alle instellingen na of vraag HULP.

De E-mail provider heeft specifieke instellingen die u moet aanpassen (GMAIL/HOTMAIL,poort 25)

Veel internet Service Providers zoals Ziggo, KPN, UPC etc , maar ook email providers als Hotmail, Outlook.com, Gmail worden regelematig gedwongen om extra beveiligsmaatregelen te nemen ter voorkoming van SPAM of vanwege beveiligingstechnische redenen. Moderne programma's als Microsoft Office (met Outlook client)  passen continue instellingen aan zodat email functies goed blijven werken. Controleert u uw email via uw webbrowser dan regelt uw webbrowser al deze instellingen voor u op de achtergrond. Een Camera is wat eenvoudiger en kan dit niet automatisch, dit is dan ook de reden dat u in uw camera zaken moet instellen als smtp server naam, poortnummer en encryptiemethoden. IP camera beschikken maar een beperkte mogelijkheden, want inwendig zit gewoon een heel klein computertje wat de email van de camera voor u regelt. Verandert er wat op het gebied van beveiliging, nemen de providers weer nieuwe maatregelen, dan kan dit tot problemen leiden zoals bv bij GMAIL. 

GMAIL aanpassen/instellen

Wilt u Gmail gebruiken voor het verzenden van email vanuit de camera, dan moet u in GMAIL een aanpassing doen en APPS met een lagere beveiliging toestaan. Hoe u dit kunt doen kunt u zien in onderstaand plaatje. Login in uw GMAIL account, ga naar Mijn account, Ga naar Beheer, bescherm en beveilig uw, Ga naar gekopplde apps en sites, zet "Apps met lagere beveiliging toestaan:" op AAN. Controleer nu op u email functie van uw camera werkt met GMAIL.

Gmail aanpassen

Hotmail

Microsoft biedt zijn gebruikers tweetraps-authenicatie. De beveiliging, die bedoeld is voor het veiliger inloggen op ‘vreemde’ apparaten en netwerken, wordt de komende dagen uitgerold. Gebruikers met een Microsoft-account kunnen vervolgens zelf kiezen of ze de tweetraps-authenticatie gebruiken of niet. Bij Microsoft werkt de authenticatie via een toegestuurde code naar de mobiele telefoon. Deze code moet naast de gebruikelijke gebruikersnaam en wachtwoord worden ingevuld. Een andere optie is dat gebruikers om extra informatie wordt gevraagd voor het inloggen, bijvoorbeeld het alternatieve e-mailadres dat aan het Microsoft Account is gekoppeld. Maakt u gebruik van tweetraps authenticatie via hotmail, schakel deze dan uit, Je IP camera kan hier niet mee overweg !!

Poort 25

Door veel providers wordt poort 25, de uitgaande mailserver poort, geblokkeerd.U stuurt een mail, echter die komt terug met foutcode 25 (de camera kan hier niet mee overweg). Hier is een simpele oplossing voor. Namelijk deze poort aanpassen naar poort 587 mits uw provider dit wel ondersteunt. Ga naar eigenschappen mail account in uw e-mail programma, dan naar de poort van uitgaande mail. Ziet u hier poort 25 en heeft u deze storing, pas dan 25 aan naar 587, opslaan en vaak opgelost. U kunt dan gewoon wel gebruik maken van onze uitgaande mailserver van uw provider.

 

   webshop keurmerk

   Bekijk Keurmerk 

 

 

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Facebook Twitter